Home

Nieuws 93 x bekeken

Supermarkten halen minder omzet in januari

Dongen – De supermarktomzet is vermoedelijk door de hoge promotiedruk in januari 0,2 procent gedaald ten opzichte van een jaar geleden. Dat schrijft marktbureau GfK Panel Services. GfK Panel Services verwachten dat de prijzenoorlog voorlopig niet zal luwen.

Een Nederlands huishouden bezocht in 2010 gemiddeld 4,6 van de 18 verschillende supermarktformules, net zoveel als een jaar geleden. De strijd om de laagste prijs lijkt dus nog betrekkelijk weinig effect te hebben op het supermarktbezoek. Wel is een verdere verschuiving zichtbaar van de speciaalzaken naar de supermarkt.

Opvallend is het succes van Albert Heijn: 85 procent van de consumenten bezocht volgens GfK Panel Services in 2010 Albert Heijn. Vooral de formule AHXL, dertig extra grote winkels, trekt steeds meer klanten. AHXL zet zichzelf in de markt met een focus op veel vers en bijzondere producten.

De Duitse discounter Lidl wist mede dankzij een focus op een hoogkwalitatief verssegment de klantenkring te doen groeien tot het niveau van Aldi. Jumbo heeft qua klantenkring Plus en Super de Boer ingehaald. Jumbo koopt met C1000 via de organisatie Bijeen in. De regionale ketens met een hoog serviceniveau, zoals Deen, Dekamarkt en Em-Té wonnen van regionale discounters als Nettorama.

Vooral traditionele speciaalzaken als de slager, groenteboer en de bakker verliezen terrein. Hun klantenkring vergrijst snel. Slijterijen en natuurvoedingswinkels doen het relatief beter en kennen ook een jongere klantenkring.

Of registreer je om te kunnen reageren.