Home

Nieuws 141 x bekeken

Promotie-offensief sla tegen groei gesneden zakjes

Zoetermeer – De gewascommissie sla van LTO Groeiservice heeft plannen voor een promotiecampagne rond onversneden slasoorten van onder glas.

Zo willen de telers dat de doelgroep 25 tot 55 jaar 3 procent meer sla gaan eten, onder meer door de Week van de sla te organiseren.

Sla wordt steeds meer verkocht, maar de verkoop van kropsla neemt af. Het zijn vooral ouderen die kropsla kopen. De grootste groei wordt behaald in de verkoop van gesneden sla. Dat moet anders, vindt Bert Doelman, voorzitter van de gewasgroep sla van LTO. ”We willen de campagne in de herfst organiseren om de mensen te laten zien dat er in de winter ook andere soorten zijn dan kool.”

De telers willen bovendien inspelen op de economische onzekerheid. ”De gesneden sla is duur. We verwachten dat mensen weer zelf sla willen maken. Die gewoonte willen we weer terugbrengen”, stelt Doelman.

Uit de plannen blijkt dat de campagne moet aanhaken bij een aantal bestaande initiatieven, zoals Veggipedia en de 2x2-campagne (2 ons groente, 2 stuks fruit). De slatelers willen een deel van de kosten financieren via het Productschap Tuinbouw (PT). In totaal is 45.000 euro nodig. Het PT noemt de doelstelling van 3 procent ambitieus voor dat beperkte budget. Doelman schat het areaal sla onder glas in Nederland op 100 hectare. De telers willen kijken of zaadfirma’s en afzetorganisaties willen aanhaken bij de generieke campagne.

Of registreer je om te kunnen reageren.