Home

Nieuws 94 x bekeken

'Niet telersvereniging grote uitgave promotie opleggen'

Barendrecht – Telersverenigingen in groente en fruit hoeven niet individueel 10 procent van GMO-gelden (gemeenschappelijke marktordening) in te zetten voor marketing, promotie en innovatie.

Het convenant dat koepel DPA sloot met leden wordt niet dwingend opgelegd.

Volgens DPA-directeur Hans van Es hebben telersverenigingen gezamenlijk het doel gesteld 10 procent van de GMO-programma’s en verplichte eigen bijdragen te besteden aan deze marktgerelateerde onderwerpen. ”Leden die nu 4 procent uitgeven aan marketing en promotie zullen niet plotseling tien procent gaan uitgeven, maar als ze het optrekken naar 6 procent is dat mooi.” Een verplichting is het convenant niet. Van Es: ”we zullen leden onderling wel collegiaal aanspreken op hun GMO-beleid.” Afzetorganisaties als The Greenery, Fruitmasters en ZON spenderen relatief het meest aan marketing. Andere leden blijven onder het percentage van 10 procent.

Volgens Van Es is het convenant geen nieuwe inzet in overleg over een Nederlandse interpretatie van GMO (nationale strategie). Vorig jaar poogden handel en teelt een scherpere norm op te nemen voor bestedingen aan marketing in deze nationale strategie. Daar werd geen akkoord bereikt, omdat DPA tegen was.

Volgens Van Es kan het accent op marketinguitgaven oplopen als de sector het plan voor collectieve tomatenpromotie verder uitwerkt. ”We weten aan het eind van het jaar pas echt hoe hoog de marketinguitgaven zijn.”

Of registreer je om te kunnen reageren.