Home

Nieuws 102 x bekeken

Meeste kopers van appels kijken niet naar herkomst

Zoetermeer – Circa 57 procent van Nederlandse kopers van appelen kijkt niet naar herkomst van de appel.

Het maakt bij deze categorie niet uit of de appels uit het buitenland komen. Dat blijkt uit onderzoek van het Productschap Tuinbouw (PT) naar appelaankopen en in het bijzonder Elstar. Het onderzoek moet handvatten geven om de positie van de appel te verbeteren door promotie of kwaliteitsverbetering.

Toch toont het onderzoek aan dat Nederlandse herkomstaanduiding zinnig kan zijn. Twee derde van de ondervraagde kopers denkt dat het zin heeft.

Uit het onderzoek maakt het PT op dat de populariteit van de appel ruim voldoende scoort. De smaak scoort een 8. Bekend was al dat de Elstarconsumptie iets onder druk staat. Dat lijkt verband te houden met de opkomst van nieuwe clubrassen uit binnen- en buitenland. Elstar is nog wel de meest verkochte appel in Nederland.

Een zorgpunt voor Nederladse Elstartelers is de kwaliteit. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat bijna twee derde van de consumenten aangeeft weleens Elstar in de winkel te laten liggen vanwege de kwaliteit. Circa 70 procent van de kopers noemt de kwaliteit over het algemeen goed.

Elstar wordt in het onderzoek een bewaarappel genoemd. Het verkoopvenster is over de jaren heen verlengd door nieuwe bewaarmethodes en middelen.

Of registreer je om te kunnen reageren.