Home

Nieuws 71 x bekeken

Britse discounters doen goede zaken

Londen – De Britse vestigingen van de discountketens Aldi en Lidl hebben in de kerstperiode zo'n tien procent meer omgezet dan een jaar eerder.

De discounters doen het daarmee een stuk beter dan de andere winkeliers die niet meer dan twee tot vier procent omzetgroei konden melden.

Tegelijkertijd doen juist de als duurder bekend staande winkels, zoals Waitrose en ook Sainsbury’s, het ook relatief beter. Edward Garner van Kantar Worldpanel, dat de gegevens bijhoudt: "Dat toont dus aan dat niet iedereen op dezelfde manier winkelt. Sommigen hebben veel uitgegeven rond de Kerst en proberen nu wat te bezuinigingen terwijl anderen met de lage hypotheekrente van vandaag de dag nog steeds niet veel lijken te merken van de recessie en gewoon doorgaan met uitgeven."

Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. Vorige week bleek niet alleen dat de Britse economie in het laatste kwartaal van 2010 tegen de verwachting in met een half procent was gekrompen maar ook is het consumentenvertrouwen nu gedaald tot het laagste niveau sinds de vorige echte recessie van begin jaren negentig. Bovendien laten recente cijfers van een enkel winkelbedrijf zien dat de verkopen in januari lager liggen dan een jaar geleden. Zo meldde John Lewis, eigenaar van onder meer Waitrose, een omzetdaling met 2,2 procent.

Of registreer je om te kunnen reageren.