Home

Nieuws 100 x bekeken

Afzetorganisaties sluiten eigen akkoord GMO-geld

Barendrecht – Nederlandse afzetorganisaties gaan gezamenlijk 10 procent van de GMO-gelden (gemeenschappelijke marktordening) besteden aan promotie, innovatie en samenwerking. Daartoe hebben leden van de koepel DPA een convenant getekend.

De afzetorganisaties zetten hiermee een stap richting handel en LTO. Een halfjaar geleden liep overleg tussen LTO, Frugiventa en de koepel voor afzetorganisatie DPA vast omdat DPA de voorstellen te ingrijpend vond. Afzetorganisaties wilden niet dat elke vereniging verplicht 10 procent van het GMO-budget moest besteden aan nieuwe marketingprojecten. Telers moeten naast de GMO-bijdrage een even grote eigen bijdrage ophoesten.

In dit akkoord zeggen de afzetorganisaties dat de sector zich verplicht 10 procent te steken in marketing, promotie, innovatie en ketensamenwerking. Daar kan dus per vereniging nog onderscheid in bestaan.

Het jongste convenant van afzetorganisaties lijkt dus niet zover te gaan als de afspraak die in de zomer op tafel lag. ”Het is een stap in de goede richting”, laat Frugiventa weten. ”We zijn niet op de hoogte van de precieze inhoud van het plan, maar het lijkt dat afzetorganisaties ook niet meer al het GMO-geld in stenen en heftrucks willen steken.”

Binnenkort start overleg over een nationale strategie voor GMO bij het Productschap Tuinbouw. Vorig jaar lukte het niet overeenstemming te krijgen over de besteding van GMO-gelden. DPA kon het akkoord nog niet toelichten.

Of registreer je om te kunnen reageren.