Home

Nieuws 140 x bekeken

A-merken verliezen terrein op huismerken

Zaltbommel – Huismerken winnen terrein op A-merken. Dat blijkt uit onderzoek van SymphonyIRI Group.

Het onderzoeksbureau ziet de kwaliteit van huismerken steeds verbeteren, en denkt dat A-merken alleen concurrerend blijven wanneer ze niet makkelijk te imiteren innovatie bewerkstelligen.
Omdat doorgaans op huismerken minder marge zit, kan daarmee ook het rendement van boeren lager worden. De nadruk ligt echter op ”kan” omdat producenten van A-merken toeleveranciers niet per se beter betalen dan supermarkten.

De supermarktomzet groeide volgens SymphonyIRI in 2010 met 2 procent. De A-merken voor voeding groeiden slechts circa 0,3 procent. De markt voor huismerken groeide echter 5 procent. De stijging is het gevolg van een betere kwaliteit maar ook grotere acceptatie van huismerken bij consumenten.

Met name Albert Heijn timmert aan de weg. Volgens Dick Boer van moederconcern Ahold ziet Albert Heijn de huismerken niet als goedkope imitatie. Het bedrijf claimt tientallen miljoenen te investeren in ontwikkeling van eigen producten.

Volgens EFMI Business School nemen huismerken nu bijna 40 procent van de schapruimte in. Tien jaar geleden lag dit percentage nog op 25 procent. SymphonyIRI denkt niet dat de druk voor A-merken dit jaar afneemt. De promotiedruk blijft eveneens hoog. Vorig jaar bestond 15 procent van de supermarktomzet uit promoties, dit jaar loopt dit percentage mogelijk op tot 176 procent.

Campina is met een omzet van 381 miljoen euro nog steeds het grootste A-merk in de Nederlandse supermarkten. Van de voedingsconcerns eindigde Douwe Egberts op de tweede plaats, gevolgd door respectievelijk Coca-cola, Heineken, Unox, Friesche Vlag en Dr. Oetker. Bio+ is met een omzet van 35 miljoen euro de grootste nieuwe binnenkomer.

Of registreer je om te kunnen reageren.