Home

Nieuws 147 x bekeken

’Ruimte voor generieke promotie binnen PT blijft’

Zoetermeer – Het GroentenFruit Bureau (GFB) verwacht dat ook na 2012 ruimte voor generieke promotie binnen het Productschap Tuinbouw blijft bestaan.

Dat zegt GFB-directeur, Jack Stroeken, in een interview met Groenten & Fruit. ”Dat het PT nu ineens geen cent meer aan promotie zou kunnen uitgeven is een misverstand.” In het wetsvoorstel van het kabinet blijven de thema’s gezondheid en voedselveiligheid voor het PT overeind, stelt hij. ”Dat is de hoofdtaak van GroentenFruit Bureau.”

Voor 2012 is volgens Stroeken een omzetraming vastgesteld van 9,2 miljoen euro. In 2011 was dat nog 9,8 miljoen euro. ”Het bedrag van 2011 is wel extra hoog uitgevallen door een piek in het aantal door de EU gefinancierde campagnes.”

Volgens Stroeken vallen veel GFB-concepten, zoals de campagne 2x2 en Gecontroleerde Klasse onder de thema’s die door de overheid als taak van het PT zijn benoemd. ”Van het geld dat teelt en handel via het PT bij GroentenFruit Bureau besteden, gaat 80 procent naar promotie van die twee thema’s. De pure productpromotie, voor bijvoorbeeld de Hollandse vruchtgroenten of de Hollandse peren, dat is zo’n 20 procent van het PT-geld.”

Ook ziet Stroeken toenemende belangstelling in de sector voor collectieve investeringen, buiten het PT om. ”Het is nu dus al zo dat we steeds meer direct zijn gaan werken voor eigen klanten. We hebben eind 2012 zo’n 70 partners. En ook via de stuurgroepen die we hebben voor campagnes zoals ’2x2’ zitten in totaal 75 telers en handelaren. Met al die rechtstreekse contacten zijn wij feitelijk een platform geworden voor het ook in de toekomst nog collectief kunnen financieren van elke gewenste vorm van promotie.”

Collectiviteit zal opnieuw worden uitgevonden, denkt Stroeken. ”En dat zal nadrukkelijker gaan verlopen op productniveau. Dat zien we de laatste jaren heel duidelijk. De paprikatelers van P8 zijn er een goed voorbeeld van. En ook Dutch Specials.”

Ton van der Scheer

Of registreer je om te kunnen reageren.