Home

Nieuws 277 x bekeken

Kabinet kiest voor Blankenburg

Den Haag – Het kabinet kiest voor de Blankenburgtunnel als nieuwe verbinding tussen het Westland en de Rotterdamse haven.

Dat heeft minister Melanie Schultz van Haegen woensdagochtend bekendgemaakt. Deze variant is volgens het kabinet beter voor de doorstroming van het verkeer dan het alternatief, de Oranjetunnel, en is bovendien goedkoper. Het Rijk stelt 1,5 miljard euro beschikbaar voor de aanleg van de zogeheten Nieuwe Westelijke Oeververbinding. Zo’n 300 miljoen moet worden terugverdiend door het heffen van tol.

Dat het lot op de Blankenburgtunnel is gevallen, is niet verrassend. Het bedrijfsleven, waaronder LTO Glaskracht is blij met de keuze voor de Blankenburgtunnel, omdat deze variant de meeste winst oplevert voor verkeer en economie. Ze wijzen erop dat de tunnel een belangrijke bijdrage levert aan de bereikbaarheid van Greenport Westland Oostland, ook in geval van calamiteiten.
Dat de Blankenburgtunnel 1 miljard goedkoper is dan de Oranjetunnel maakte de keuze voor Schultz van Haegen nog gemakkelijker.

Toch is niet iedereen blij met het besluit. Natuurorganisaties zijn fel gekant tegen de aanleg van de Blankenburg. Volgens Milieudefensie en Natuurmonumenten is deze verbinding het meest schadelijk voor het milieu. Zij haalden ruim 30.000 handtekeningen tegen de variant op en hebben inmiddels nieuwe acties aangekondigd.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.