Home

Nieuws 116 x bekeken 1 reactie

Grote Duitse promotiecampagne voor glasgroente

Zoetermeer – Groentenfruit Bureau coördineert de komende drie jaar een omvangrijke promotiecampagne voor glasgroente in Duitsland. De campagne heeft een budget van 3,6 miljoen euro, ofwel 1,2 miljoen per jaar, en wordt gefinancierd door de EU en diverse brancheorganisaties.

Opzet is volgens Jochem Wolthuis, internationaal directeur van Groentenfruit Bureau, om de Duitse consument te doordringen van de veilige en gezonde eigenschappen van glasgroente. Het besluit tot promotie werd genomen naar aanleiding van de Ehec-crisis van afgelopen zomer. De Duitse overheid en Duitse consumenten trokken onterecht de conclusie dat glasgroente onveilig waren voor consumptie, want de oorzaak van de Ehec-epedimie lag heel ergens anders, zo is nadien vastgesteld.

Om dit vertrouwen terug te winnen werd nog tijdens de crisis door Groentenfruit Bureau een plan ingediend bij de EU. De EU heeft definitief besloten de aanvraag goed te keuren. Doelstelling is om het vertrouwen en daarmee de consumptie van de consument te herstellen naar het niveau van voor de Ehec-crisis. Meer transparantie, duidelijkheid en inzicht in de productiewijze moet leiden tot een positiever beeld van de voedingstuinbouw en meer ’goodwill’ bij de Duitse consument. Hiermee kan het risico op dergelijke calamiteiten in de toekomst worden beperkt, aldus Groentenfruit Bureau.

De campagne loopt naast de internationale campagne, waarvoor de EU eerder al (voor wat betreft Duitsland) 1,44 miljoen euro beschikbaar stelde, inclusief de financiering van de Duitsers zelf en de Belgen. Ook deze campagne wordt intensief gecoördineerd door Groentenfruit Bureau. Die campagne is gericht op consumptietoename van groente en fruit in Duitsland. De bedoeling is om de EU-campagnes die beide komend voorjaar van start gaan optimaal op elkaar af te stemmen.

Eén reactie

  • no-profile-image

    Geert P

    Aanvulling op dit bericht: de helft van het budget betalen de Nederlandse telers van en handelaren in groenten en fruit via de PT-heffing. De sectorcommissie Groenten en Fruit van het PT besloot tot deze investering van 1,8 miljoen euro voor drie jaar op voorwaarde dat de EU hetzelfde bedrag zou toekennen. Dit EU-geld komt uit een promotiefonds, dat na de EHEC-crisis beschikbaar is gesteld.
    Geert Pinxterhuis
    Woordvoerder PT

Of registreer je om te kunnen reageren.