Home

Nieuws 375 x bekeken 5 reacties

'Goedkope groente kan consumptie flink bevorderen'

Amsterdam – Supermarkten zouden met lagere prijzen voor groente en fruit in het schap de consumptie flink kunnen bevorderen.

Die conclusie trekt gezondheidswetenschapper Wilma Waterlander, die onderzocht wat de invloed van prijs op de voedingskeuze bij de consument is. In een virtuele supermarkt liet de onderzoekster verschillende consumenten boodschappen doen.

Een groep kreeg de mogelijkheid om groente tegen normale prijs aan te schaffen, een andere groep kreeg juist een groenteassortiment aangeboden waarbij de prijzen 25 procent lager waren, zonder dat zij daarvan op de hoogte waren.

De laatste groep bleek bijna een kilo meer groenten en fruit te kopen dan de groep die het assortiment voor normale prijzen kreeg aangeboden. Waterlander concludeert daaruit dat supermarkten een structurele bijdrage kunnen leveren aan het verhogen van de consumptie van groenten en fruit.

Nu worden marges op groenten en fruit vaak kunstmatig hoog gehouden, om verliezen in andere productgroepen op te vangen. Volgens Waterlander zou daar een flinke slag gemaakt kunnen worden.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Als ze dan maar niet de prijsverlaging weer bij de teler willen halen, want dan moeten we er nog weer een extra builtje geld bij aanhangen ook nog!

  • no-profile-image

    Hier geef ik niets voor n.l. een mens kan niet meer dan zn buik vol eten al geef je het voedsel voor niets.
    Kopen is 1 opeten is 2

  • no-profile-image

    Grof je slaat de spijker op zijn kop. produceren is een opeten is twee , iets waar de hele agrarische sector zijn kop voor in het zand steekt. Vooral komt uit het onderzoek naar voren . dat de consument zijn geld maar een keer uit kan geven. En daarom blijft kiezen voor de kilo knallers.Ook leuk, is de stelling zonder dat zij daarvan op de hoogte waren. Als of ze kippen zonder kop boodschappen hebben laten doen. of toch prijsbewust/ Wetenschapper ?????????

  • Boertje-M-sob Henak

    stem SOPN

  • Mozes

    Het onderzoek onderstreept wat ik al eerder gezegd heb. De consument koopt op prijs, daarom koopt de supermarkt in tegen de laagst mogelijke prijs en wordt de boer gedwongen te produceren tegen een steeds lagere kostprijs.
    Als dierwelzijn of milieu dan in het gedrang komt organiseert men vanuit linkse hoek een schopcampagne tegen de boer om de boer de schuld te geven en zichzelf moreel superieur te voelen.
    Als de politiek en maatschappelijke organisaties echt iets willen veranderen moet men het koopgedrag dwingend gaan veranderen en de eisen niet bij de boer neerleggen.

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.