Home

Nieuws 144 x bekeken

CBL is Gifmeter spuugzat

De Bilt – Supermarktkoepel Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) heeft geen goed woord over voor de Gifmeter-campagne van Milieudefensie, Natuur en Milieu en Foodwatch. Directeur consumentenzaken Marc Jansen spreekt van de ’firma list en bedrog’. Jansen zegt de campagnes spuugzat te zijn.

De campagne is gebaseerd op monsters van de NVWA, maar die zijn te beperkt en willekeurig voor conclusies, stelt hij. Ook marktleider Albert Heijn wijst de resultaten af. De samenstelling van de top tien van supermarkten wisselt zo sterk dat er wel sprake moet zijn van willekeur, stelt de marktleider. Wel erkent Jansen dat de negatieve publiciteit leidt tot strengere eisen van supermarkten.

De groente en fruit van supermarktketen Plus zijn volgens de Gifmeter het schoonst van alle supermarkten in Nederland.

Martin Pietersma, senior category manager AGF van Plus: ”We zijn blij met deze erkenning, die het resultaat is van de samenwerking tussen alle partijen in de keten. Samen met onze telers blijven we de kwaliteit van onze groenten en fruit continu scherp in de gaten houden en deze waar mogelijk verder verbeteren.”

Plus heeft het residubeleid in 2009 aangescherpt en stelt, naast de gestelde wettelijke norm, extra norm voor zijn leveranciers. Met deze strengere regel benadrukt Plus het belang van zo laag mogelijke residuniveaus op groente en fruit.

Of registreer je om te kunnen reageren.