Home

Nieuws 277 x bekeken

Aspergebedrijf komt met eigen campagne

Helden – Aspergebedrijf Teboza wil het komende seizoen met een eigen campagne een nieuw geluid laten horen.

”We moeten dat idee dat die Polen ons niets goeds brengen, ombuigen.” Dat zegt directeur van het bedrijf, Will Teeuwen, in een reactie op de campagne van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). Teeuwen was naar eigen zeggen verbaasd en boos. ”Niemand was van tevoren ingelicht.”

In een interview met agd.media laakt hij de aanpak van het ministerie dat in zijn ogen ’zonder te beseffen wat de gevolgen zijn’ een campagne in het leven roept. De sector is zich volgens Teeuwen weldegelijk bewust dat praktijken als mensenhandel en arbeidsuitbuiting ’not done’ zijn. ”In samenwerking met de sector had dit ook op een andere manier gekund en misschien wel met beter resultaat.”

In het voorjaar pakt het bedrijf daarom uit met een eigen campagne, aldus Teeuwen. ”Ik ben persoonlijk gelijk met partijen in contact getreden om voor ons bedrijf een aspergecampagne op te gaan zetten, die we net voor het nieuwe aspergeseizoen lanceren. We kiezen voor een andere aanpak dan we gewend zijn. We moeten wat trotser worden op hetgeen we doen.”

Teeuwen erkent dat het negatieve beeld van Oost-Europese werknemers in de tuinbouwsector blijft hangen. ”We moeten dat idee dat die Polen ons niets goeds brengen, ombuigen. Wij betalen in NL allemaal verplicht het minimumloon. Het enige verschil met een Nederlandse arbeider is dat die Pool, die exact hetzelfde verdient, een negatieve bijsmaak heeft in de samenleving.”

Hij acht de kans groot dat er een figurantenrol is weggelegd voor zijn medewerkers in die campagne. ”Als we niets te verbergen hebben, moeten we transparant zijn. In komende jaren wordt dat alleen maar belangrijker.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.