Home

Nieuws 182 x bekeken

'Afzet luxe producten kan onder druk komen door recessie'

Amsterdam – De afzet van producten met een luxe imago kan onder druk komen te staan door de economische recessie. Dat stelt Pierre Berntsen, directeur agrarische bedrijven van ABN Amro. De brancheorganisatie Bionext zegt op zijn beurt niet te verwachten dat gemiddeld duurdere biologische producten minder zullen worden afgezet.

”Het consumentenvertrouwen reageert vaak meer heftig op negatieve economische berichten dan eigenlijk noodzakelijk. De vraag naar producten met een luxe imago, zoals bloemen of conceptvlees, kan daardoor afnemen”, aldus Berntsen, die geen grote schok verwacht.

”De afzet van producten die als goedkope varianten worden ervaren, zoals kippenvlees, kan juist toenemen.” De crisis speelt ook supermarkten in de kaart: consumenten gaan minder uit eten en bezoeken de speciaalzaak minder, maar de goedkopere supermarkt vaker.

De brancheorganisatie voor biologische productie Bionext zegt bij monde van een woordvoerder niet te verwachten dat de verkopen in zullen zakken. ”Het eerste halfjaar is de omzet aan biologische producten bij supermarkten met 30 procent gestegen en we zien geen reden waarom deze groei zal afkoelen. Tijdens de vorige crisis steeg de afzet ook gewoon stevig door.”

Er is vooral meer vraag naar biologische zuivelconcepten van Arla en FrieslandCampina (Boerenland) en biologische vleeswaren, aldus de woordvoerder die erkent dat supermarkten geen compleet beeld kunnen schetsen. Iets minder dan de helft van de biologische producten wordt buiten supermarkten om afgezet.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.