Home

Nieuws 159 x bekeken

AH: strenger residubeleid wel succesvol

Amsterdam – Albert Heijn heeft schonere groente en fruit in de schappen doordat in 2010 de eisen voor bestrijdingsmiddelen zijn aangescherpt. Uit eigen metingen blijkt volgens de keten dat het percentage overschrijdingen is gedaald van 4 procent in 2009 tot 1,9 vorig jaar.

”Door de strakke aanpak zal het residugehalte de komende jaren verder dalen”, laat de keten weten.

Daarmee reageert de marktleider op kritiek van milieu-organisaties. Die zetten in de residucampagne Weet-wat-je-Eet gifmeter Albert Heijn op de laatste plaats in een supermarktvergelijking, onder meer doordat het aantal residuen per product is opgelopen bij de keten.

”De laatste jaren is de ranking van de supermarkten in de Weet -wat-je-Eetanalyse telkens anders. Dat geeft te denken: het laat zien dat de situatie en de ranking geen gevolg lijken te zijn van een specifieke beheersingsstrategie, maar meer een toevalstreffer”, aldus Albert Heijn.
Ook het Productschap Tuinbouw zet zich af tegen de campagne Weet-wat-je-eet, die vandaag opnieuw is gestart. De milieu-organisaties claimen dat de schonere groente en de scherpere supermarkteisen een gevolg zijn van de Gifmetercampagne. Het PT wijst dat af.

”De groente- en fruitketen werkt al vele jaren aan het verminderen van de residuen op groente en fruit (met onder meer Foodcompass sinds 2003), met het huidige goede resultaat tot gevolg. Dit is niet het succes van de Gifmeter, maar van afspraken, acties en investeringen binnen de keten zelf.”
Het PT wijst er verder op dat de resultaten van de steekproef uit NVWA-onderzoek niet geschikt zijn voor conclusies over supermarkten of individuele producten. Daarvoor is de steekproef te klein en te onwillekeurig.

Of registreer je om te kunnen reageren.