Home

Nieuws 137 x bekeken

’44 procent supermarkten verwacht prijzenoorlog’

Nieuwveen – Van de supermarkten verwacht 44 procent dat het samengaan van Jumbo en C1000 zal leiden tot een nieuwe prijzenoorlog.

Vijftig procent denkt dat een prijzenslag zal uitblijven. Dat schrijft de Levensmiddelenkrant op basis van een kwalitatief onderzoek onder vijftig supermarktondernemers van de vijf grootste landelijk opererende formules.

Van de ondernemers die denken dat een prijzenoorlog onvermijdelijk is, denkt de helft dat prijzen vast omlaag worden gebracht. Een derde denkt dat de promotiedruk zal toenemen, net als in 2011 het geval was. Deze druk leidt tot lagere marges voor zowel de supermarkten zelf als leveranciers van supermarkten. Ongeveer 20 procent gaat uit van promoties én aanbiedingen.

Andere ondernemers denken dat een prijzenoorlog uitblijft omdat de partijen vaste, goede posities hebben. Albert Hein’s moederbedrijf Ahold heeft bovendien dure uitbreidingsplannen in andere Europese landen terwijl Jumbo door de overname een financieringslast met zich meedraagt.
Een nieuwe Duitse speler had volgens hen vermoedelijk wel geleid tot een prijzenoorlog.



Of registreer je om te kunnen reageren.