Home

Nieuws 98 x bekeken

Supermarkten trekken door crisis meer klanten

Dongen - De supermarktomzet is in oktober met 2,4 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar, tot 2,46 miljard euro.

Volgens jaar zal de supermarktomzet stijgen met 2,5 procent tot 33 miljard euro. De groei komt voor het grootste deel voort uit meer supermarktbezoeken. Dat schrijft marktonderzoeksbureau Gfk Panel Services. Consumenten verruilen toenemend de horeca en speciaalzaken voor de supermarkt, aldus de onderzoekers. Dit fenomeen, “trading down” genoemd, stuwt de omzetten omhoog. Binnen de supermarkt kiest de consument wel vaker huismerken.

Of discounters profiteren van de crisis valt te bezien. Tot dusver is discounter Aldi er niet in geslaagd groei te bewerkstelligen. Sterker, de keten levert ondanks het goedkope imago marktaandeel in. Concurrent Lidl doet dat wel, onder aanvoering van een populair groente- en fruitschap.

Supermarkten kunnen zich in het huidige klimaat met een broos consumentenvertrouwen volgens Gfk Panel Services nauwelijks prijsverhogingen veroorloven. Hun marges zullen dus niet duidelijk verbeteren.

Of registreer je om te kunnen reageren.