Home

Nieuws 405 x bekeken

'Nederlandse wijnboeren vinden moeilijk afzet'

Utrecht – Verschillende Nederlandse wijnboeren blijven zitten met niet-verkochte wijn. De productie in Nederland is te snel gegroeid voor de huidige afzetmarkt, maar het Wijngaardeniersgilde Nederland wil niet spreken van een overproductie of verzadigde markt.

”We weten dat er wijngaarden zijn in de markt die niet gelukkig zijn. Het kost tijd als beginnend wijnboer om naam op te bouwen. Er is een wereld te veroveren en als dat niet in je eigen regio gebeurt, moet je naar het westen”, zegt Dick Beker, bestuurslid commerciële wijnbouw van het gilde. ”Veel boeren zijn gewend halffabrikaten te leveren aan de coöperatie. Nu moeten ze zelf aan de afzet werken. Dat is wennen. Er is wel een onvoldoende match tussen consument en producent, maar veel mensen kennen de wijn nog niet.”

Volgens cijfers van het Productschap Wijn is de Nederlandse wijnbouw momenteel goed voor een aanplant van ongeveer 240 hectare, verdeeld over 180 wijngaarden. Dat komt neer op een gemiddelde bedrijfsomvang van 1,3 hectare. Beker: ”Dat is een snelle groei. We verwachten echter dat de groei afneemt door de crisis.”

In het dagblad Tubantia zegt wijnbouwer Youp Cretier dat een overproductie dreigt als nog meer bedrijven de markt betreden. Door de crisis kiezen mensen vaker voor een goedkopere importwijn, stelt hij. Cretier is coördinator van het gilde in de Achterhoek. Daar is de groei van het areaal het snelst gegaan.

Of registreer je om te kunnen reageren.