Home

Nieuws 114 x bekeken

'Nederlandse bedrijven onvoldoende op weg naar duurzame palmolie'

Zeist – Nederlandse bedrijven zetten te weinig stappen richting het volledig overschakelen op het gebruik van duurzame palmolie.

Dat meldt het Wereld Natuur Fonds (WNF) bij de jaarlijkse presentatie van de Palm Oil Buyer’s Scorecard, een lijst waarop consumentenbedrijven en supermarkten uit Europa, Japan en Australië worden beoordeeld op hun palmoliebeleid.

WNF noemt het beleid van Nederlandse supermarkten teleurstellend. Met uitzondering van Ahold, het moederbedrijf van Albert Heijn, behoort geen van de supermarkten tot de top. Jumbo/Super de Boer scoort slechts een half punt en C1000 2 punten. Ahold behaalde net als 9 andere bedrijven met 9 punten de hoogste score.

Bij Nederlandse levensmiddelenproducenten prijken uit Nederland DSM (9 punten), Remia, Unilever en FrieslandCampina (8 punten) relatief goed, terwijl Royal Smilde en CSM 7 punten scoorden. WNF spreekt bij Unilever van een topprestatie omdat het een van de weinige bedrijven betreft die jaarlijks veel meer dan 100.000 ton palmolie gebruikt.

Of registreer je om te kunnen reageren.