Home

Nieuws 316 x bekeken

LTO: samengaan Jumbo en C1000 biedt kansen

Den Haag – De overname van C1000 door Jumbo hoeft niet per se negatief uit te pakken voor de land- en tuinbouw. Een tweede grote partij naast Albert Heijn biedt kansen op duurzame ketensamenwerking. Dat stelt voorzitter Albert Jan Maat van LTO Nederland.

Of de omstreden vleesacties van C1000 onder de naam Kiloknaller verdwijnen, is echter nog de vraag.

Volgens Maat heeft Jumbo in onder meer het varkensvlees- en eierensegment zich bereid getoond ketensamenwerking met meerwaarde voor alle partners aan te gaan. ”Deze cultuur kan worden overgebracht op C1000, dat toch een keten is die bijna alleen gericht is op prijs.” Jumbo werkt met een formule waarin zowel een hoog serviceniveau als de laagste prijs wordt beloofd.

Normaliter is de markt verdeeld tussen iets duurdere maar full-service supermarkten en goedkope discounters met een laag serviceniveau. ”Jumbo kon dat deels doen door een slim distributiesysteem en misschien een dunne managementlaag. Dat wordt door een grotere omvang wel lastiger vol te houden”, zegt Maat.

Of de door Maat zo gehate stuntprijzen voor vlees bij C1000 zullen verdwijnen, is volgens analist Joop Holla van marktonderzoeksbureau GFK Panel Services lastig te voorspellen. ”Jumbo kende lang een systeem van ’altijd lage prijzen’ in plaats van aanbiedingen. C1000 werkt vooral met aanbiedingen en heeft daarmee veel succes gehad en is daarom qua omzet per winkel harder gegroeid dan Jumbo.”

Holla wijst erop dat Jumbo en C1000 voor de inkoop al samenwerkten binnen Bijeen, al geldt dat nog niet voor alle verssegmenten. ”Qua marktmacht is dit geen aardschok.” De invloed van Jumbo neemt in geografische termen wel toe, aldus Holla. ”De keten is van oudsher Brabants, groeide daaromheen maar kreeg pas door de overname van Super de Boer een positie in de Randstad. Met de overname van C1000 koopt men een positie in het oosten van het land.”

De enige provincie waar Jumbo nog weinig voet aan de grond heeft gekregen is Noord-Holland, waar de markt wordt verdeeld door Albert Heijn, Dekamarkt en Deen.

Of registreer je om te kunnen reageren.