Nieuws 132 x bekeken

Kritiek op jaarverslagen coöperaties

Bussum – Jaarverslagen van coöperaties zijn niet altijd even duidelijk en compleet. Dit zeggen Peter van der Zanden, hoogleraar Bedrijfseconomie aan de Tilburg University en journalist Pieter Lalkens van het Financieele Dagblad tijdens de coöperatiedag van de Nationale Coöperatieve Raad (NCR).

Tijdens de coöperatiedag werd de nieuwe NCR-code voor coöperatieve ondernemingen gepresenteerd. In deze code, die dient als middel voor goed bestuursschap, staat ook dat coöperaties transparant moeten zijn. Ze moeten vertellen wat zij doen en waarom. Naast voorlichting tijdens ledenraden en –bijeenkomsten vertellen coöperaties in hun jaarverslagen waar ze mee bezig zijn en wat hun visie is. Maar die jaarverslagen zijn niet altijd even informatief en volledig, zeggen beide deskundigen tijdens de coöperatiedag.

Vooral kleine coöperaties schieten tekort als het gaat om jaarverslaggeving, zegt Van der Zanden. “Als ik jaarverslagen van coöperaties lees dan denk ik soms dat ik leef in de jaren 50”, zegt Lalkens. De verslagen zijn onduidelijk, niet compleet en voldoen niet meer aan de hedendaagse informatiebehoefte. Leden maar ook buitenstaanders hebben recht om te weten waarom een bedrijf een bepaalde koers vaart. “En bescherming van de concurrentiepositie is een oud excuus om minder transparant te zijn”, vertelt Van der Zanden op een reactie uit de zaal van een coöperatiebestuurder die niet zijn strategie wil prijsgeven aan concurrenten.

Ook de grotere coöperaties laten steken vallen als het gaat om jaarverslagen. Van der Zanden: “Als ik het jaarverslag van de Rabobank lees, dan word ik niet vrolijk. Veel te veel pagina’s en onduidelijk.” De professor, met bijzondere aandachtsgebied voor externe verslaggeving, verbaast zich over de hoeveelheid ingekorte jaarverslagen die aan leden worden gestuurd. “Waarom niet het complete verslag? Deze zijn wel te vinden bij de Kamer van Koophandel. Waarom dan niet de leden compleet informeren?”

De zaal, vol met coöperatiebestuurders, reageert terughoudend op de wens om meer informatie openbaar te maken. “Ik maak een zo summier mogelijk verslag. Ik ga niet alles op straat gooien’, vertelt een bestuurder in de varkenshouderij die niet met naam genoemd wil worden.