Home

Nieuws 109 x bekeken

Klant gelooft ambachtelijke claim voeding vaak niet

Wageningen – Bijna driekwart van de Nederlanders vindt ambachtelijke producten van merkfabrikanten niet geloofwaardig.

Dat blijkt uit de Foodmonitor van Intomart GfK en marketingbureau The Food Agency uit Wageningen. Ruim 70 procent van de respondenten vindt het niet geloofwaardig dat deze massaproducten als soep of rookworst ambachtelijk gemaakt worden. Volgens The Food Agency valt hieruit op te maken dat ambachtelijk blijkbaar wel verkoopt, en dat de consument hierin onverschillig is. ”De consument is hierin niet consistent. Hij koopt producten die als ambachtelijk gepromoot worden, terwijl ze dat niet zijn en hij dat ook niet gelooft.”

Initiatiefnemer van het nieuwe bureau Food Agency Jan Peter van Doorn: ”De consument is altijd dubbel. Hij koopt uit routine, maar als je het vraagt beseft hij dat het niet kan. De consument vertaalt de claim als: ”net zo lekker als ambachtelijk gemaakt”. De Food Agency liet de vraag door onderzoeksbureau GfK stellen aan de vaste panel-huishoudens van GfK. Van Doorn: ”Het is goed te weten dat de consument aan de marketingclaims niet zo veel waarde hecht, omdat ze het blijkbaar niet geloofwaardig vinden.”

Of registreer je om te kunnen reageren.