Home

Nieuws 134 x bekeken

Keurmerk op voedingsmiddelen vaak onduidelijk

Leusden - 75 procent van de Nederlanders weet niet waar de verschillende keurmerken op voedingsmiddelen voor staan.

Dit blijkt uit een onderzoek dat MarketResponse heeft uitgevoerd onder 500 ondervraagden. Opvallend is dat consumenten in een jaar tijd minder bekend zijn geworden met deze keurmerken; in 2010 was het nog 54 procent die niet wist waar deze voor staan, een verschil van 21 procent.

In de voedingsmiddelenindustrie zijn veel keurmerken in omloop. Het doel van deze keurmerken is de consument te helpen bij hun aankoopbeslissing, maar de resultaten laten zien dat de keurmerken dat doel juist mislopen.

Consumenten letten vergeleken met vorig jaar nog steeds evenveel op keurmerken wanneer ze boodschappen doen. Zij geven aan nog wel degelijk behoefte te hebben aan keurmerken, maar het vertrouwen in keurmerken is sterk gedaald vergeleken met vorig jaar.

Zij vinden dat de keurmerken op elkaar lijken, dat er te veel zijn en dat er geen duidelijke informatie over de keurmerken wordt verstrekt. Kortom, op dit moment voegen keurmerken nog weinig toe; ze scheppen juist verwarring.

Of registreer je om te kunnen reageren.