Home

Nieuws 221 x bekeken 1 reactie

'Groei Jumbo leidt mogelijk tot prijzenoorlog met Albert Heijn'

Utrecht – De overname van C1000 door Jumbo leidt mogelijk tot een prijzenoorlog. Voor Albert Heijn is de nieuwe combinatie, oftewel een sterke nummer twee, ”het minst gunstige scenario.” Dat schrijven analisten van Rabobank International. Een prijzenoorlog zet toenemend druk op marges in de agribusiness.

De onderzoekers denken dat Albert Heijn in een tijd van recessie en toenemende concurrentie moet blijven werken aan het prijsimago. Albert Heijn startte enkele jaren geleden een groot programma dat moest leiden tot een goedkoper imago. Dat is gelukt, aldus de bank, en het bijgestelde imago is voor de Zaandamse keten essentieel.

Zakenbank Petercam ziet wel een gevaar voor Jumbo. De keten neemt voor de tweede keer in twee jaar tijd een concurrent die groter is over. Voor een familiebedrijf, Jumbo is in handen van de familie Van Eerd, is de overname een grote kluif. Na een jaar bezig zijn met het integreren van eerder overgenomen Super de Boer winkels, zou Jumbo juist in 2012 weer agressiever zijn.

Nu, aldus Petercam, zal Jumbo weer veel energie kwijtraken aan de integratie. ING spreekt van weinig gevolgen op korte termijn, vooral omdat de twee merken voorlopig naast elkaar blijven bestaan. Jumbo en C1000 hadden al een goed deel van de inkoop, maar niet alle verssegmenten, gebundeld in de inkoopcombinatie Bijeen.

Analist Joop Holla van marktonderzoeksbureau GfK Panel Services denkt dat Jumbo de overname goed aan kan. Jumbo rondde zonder problemen de overname van Super de Boer af, betaalde zelfs leningen eerder af dan gepland, en zag omzetten van omgebouwde Super de Boer-winkels stijgen.

Eén reactie

  • no-profile-image

    niks valt dat bij de rabo ook onder marge sukkels

Of registreer je om te kunnen reageren.