Home

Nieuws 158 x bekeken

Familiebedrijven succesvol door langetermijnvisie

Gouda - Uit een groot onderzoek naar familiebedrijven door Baker Tilly Berk in samenwerking met Nyenrode Business Universiteit blijkt dat 40 procent van die bedrijven vindt dat de economische crisis goed is geweest voor het bedrijf.

Ruim 100 families kregen de vraag voorgelegd wat de crisis met hun bedrijf heeft gedaan. In Nederland bestaat bijna 70 procent van alle bedrijven uit familiebedrijven. Zo’n 43 procent van de familiebedrijven laat weten last te hebben van de crisis, 27 procent gaat er zelfs zwaar onder gebukt, terwijl 18 procent van de ondervraagden nergens last van heeft.

Van de 40 procent familiebedrijven die vond dat de crisisperiode goed was voor het bedrijf koos de helft er voor om juist in die moeilijke periode te investeren in innovatie. Roberto Flören, als hoogleraar verbonden aan de leerstoel Familiebedrijven en Bedrijfsoverdracht op Nyenrode Business Universiteit, denkt dat het succes van familiebedrijven te maken heeft met engagement. „De betrokkenheid van de familie wordt gezien als een van de krachten van het familiebedrijf.” Die ervaring deelt ook Stefan Jansen, registeraccountant bij Baker Tilly Berk. „Familiebedrijven hebben een langetermijnvisie. Behoud van werkgelegenheid is vaak belangrijker dan het op peil houden van de winst. Magere jaren neem je als ondernemer op de koop toe.”

Of registreer je om te kunnen reageren.