Home

Nieuws 175 x bekeken

Exportwaarde van bloemen en planten blijft achter bij 2010

Aalsmeer – De exportwaarde voor bloemen en planten is in oktober 4 procent gedaald ten opzichte van vorig jaar, tot 384,7 miljoen euro.

In het hele jaar tot en met oktober is de exportwaarde 1 procent gestegen tot 1,3 miljard euro. Dat meldt het hoofdbedrijfschap voor de sierteeltsector, HBAG Bloemen en Planten. De malaise treft zowel de handel in snijbloemen als planten en leidt tot oprekking van betalingstermijnen.

Het is de derde opeenvolgende maand dat de exportwaarde lager ligt dan een jaar eerder. De waarde van de export naar Duitsland lag in oktober 6 procent lager dan een jaar eerder, op 101,1 miljoen euro. De afzet op de Britse markt daalde 8 procent tot 53,5 miljoen euro. Frankrijk noteert een kleine plus van 2 procent.

HBAG Bloemen en Planten denkt dat de instabiliteit van de politiek in Europa en de eurocrisis het vertrouwen van consumenten drukken. Bloemen en planten worden als luxe producten minder gekocht. In eerdere crises bleek de sierteelt crisisbestendig, maar volgens de brancheorganisatie is hiervan sinds de crisis van 2008 geen sprake meer.

Hoewel nu ook een scherpe daling in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk te zien is, lijken de afzetproblemen volgens HBAG Bloemen en Planten structureel voor Italië, Spanje, Ierland, Portugal en Griekenland. Opvallende stijgers blijven Rusland, Zweden, Noorwegen en Finland.

Door het wegvallen van de vraag stijgt de onderlinge concurrentie, die met name op prijs gevoerd wordt, aldus Tom Bijleveld van HBAg Bloemen en Planten. ”Er is ook een neiging tot het oprekken van betalingstermijnen en dat is een hele slechte ontwikkeling.” Bijleveld denkt dat momenteel marketinginnovaties meer zoden aan de dijk kan zetten dan productinnovaties.
Voor succesvolle marketinginnovaties is echter wel meer samenwerking binnen en tussen ketens vereist.

Of registreer je om te kunnen reageren.