Home

Nieuws 73 x bekeken

Ehec-campagne leidt tot scheuring in Spaanse handelskoepel

Almeria – Uit onvrede over de uitvoering van de Europese promotiecampagne voor Spaanse vruchtgroenten zijn de twee grootste boerenbonden uit de handelskoepel Hortyfruta gestapt.

Het gaat om Coag en Asaja, de twee grootste boerenbonden binnen de handels- en marketingorganisatie. De bonden zijn boos omdat Hortyfruta veel energie in deze promotie gaat steken, terwijl ’de naam van Almeria of Andalusië niet eens mag worden genoemd’.

Ook vinden ze het weinig zinvol deel te blijven uitmaken van Hortyfruta als deze organisatie ’in een keurslijf wordt geperst door de concurrentieautoriteiten’, waardoor het volgens de bonden onmogelijk is om bij te dragen aan enige vorm van prijsbeheersing voor de tuinders.

Voor de Spaanse promotieactie, ’We Care, You Enjoy’ wordt drie miljoen euro uitgetrokken, waarvan de helft door Brussel wordt betaald. Hortyfruta en Proexport dragen 20 procent bij aan de kosten. Vanwege de Europese subsidie is deze campagne uitsluitend productgericht en mag de herkomst niet centraal staan.

De bonden vinden dat Hortyfruta onvoldoende doet om te komen tot regularisering van de sector en mechanismen om de prijzencrisis te beheersen.

Hortyfruta betreurt het vertrek van beide bonden omdat hierdoor de brede vertegenwoordiging van de sector in Almeria wordt aangetast. De organisatie heeft desondanks aangegeven met ’dezelfde energie en hetzelfde enthousiasme’ door te gaan om haar doelstellingen te bereiken.

Hortyfruta onderkent de beperkingen van het wettelijk kader waarin zij moet opereren, maar ziet geen alternatief. Een van de overige bonden, de UPA, heeft aangegeven wel bij Hortyfruta aangesloten te blijven, omdat het een ’gerespecteerde en erkende organisatie’ is en het ’weinig opportuun is’ om op dit kritieke moment de eenheid te verliezen.

Jan van der Blom

Of registreer je om te kunnen reageren.