Home

Nieuws 183 x bekeken

Duurder bier legt AB Inbev geen windeieren

Brussel - De Belgische bierbrouwer Anheuser Busch Inbev heeft in het derde kwartaal ondanks een dalend verkoopvolume fors meer winst geboekt.

Het bedrijf wist de kostenstijging van de bierproductie te beperken en verkocht meer bier in het winstgevende luxesegment. Dit maakte de brouwer woensdag bekend.

De winst nam hierdoor met 16,3 procent toe tot 1,73 miljard dollar (1,25 miljard euro). De omzet steeg met 3,6 procent tot 10,2 miljard dollar. De bierverkopen daalden met 0,6 procent, terwijl de verkoop van andere dranken met 6,4 procent toenam. De totale verkopen daalden met 0,2 procent.

Het verkoopvolume van de belangrijkste merken van InBev, waaronder Stella Artois, Beck's en Budweiser, steeg wel met 5,8 procent. Dit was onder andere te danken aan goede verkoopcijfers in China en Brazilië.

De resultaten van de concurrent Carlsberg, dat eveneens op woensdag zijn derdekwartaalcijfers publiceerde, stonden in schril contrast met de glanzende cijfers van AB Inbev. Carlsberg bleek in tegenstelling tot zijn Belgische concurrent niet in staat de kostenstijgingen van de bierproductie te beperken.

De productiekosten van de Deense brouwer namen met gemiddeld 9 procent toe, terwijl AB Inbev de kostenstijging dankzij "strenge kostenbeheersing en besparingen in de brouwerijen'' tot 1,4 procent wist te beperken.

Daardoor daalde de operationele winst van Carlsberg in het derde kwartaal met 21 procent naar 3,3 miljard Deense kroon (440,5 miljoen euro). De omzet nam met 2 procent af naar 17,4 miljard kroon. Het concern verkocht op eigen kracht 3 procent minder bier dan een jaar eerder. De groei van 11 procent in Azië werd meer dan tenietgedaan door een daling met 9 procent in Oost-Europa.

Of registreer je om te kunnen reageren.