Home

Nieuws 134 x bekeken

Bloemen winnen terrein in Poolse supermarkten

Uit diverse marktbezoeken aan Oost-Europese landen (Hongarije, Polen, Tsjechië, Slowakije, Slovenië, Kroatië) blijkt dat snijbloemen hier nog geen vaste plek hebben in het supermarktkanaal. Dit meldt het Productschap Tuinbouw.

De bloemist blijft voor de Oost-Europeaan het belangrijkste aankoopkanaal voor snijbloemen, met een marktaandeel tussen 60 en 85 procent. Het aandeel van de supermarkt in de snijbloemenverkoop ligt aanzienlijk lager. In Polen bijvoorbeeld is dit 7%. Kamerplanten daarentegen behoren al langere tijd tot het vaste assortiment.

De Poolse supermarkt wint echter wel langzaam terrein in de bloemenverkoop. Het aandeel kwam in 2009 uit op 6 procent, maar is inmiddels al geklommen naar 9 procent tot en met september 2011. Tesco, Biedronka en Lidl zijn de belangrijkste spelers in de Poolse bloemenverkoop.

Arie in t Veld

Of registreer je om te kunnen reageren.