Home

Nieuws 130 x bekeken

30 procent productuitval in voedselketen

Den Bosch - Van het totale aanbod aan voedsel dat jaarlijks door de productieketen gaat, komt 30 procent niet bij de gewenste eindafnemer. Dat blijkt uit onderzoek van Agro & Co.

De supermarkt en de consument zijn de grootste verspillers in de voedingsketen, maar volumematig gaat er een belangrijk deel al verloren in de productieketen.

Met het terugdringen van die verspilling kunnen bedrijven een aanzienlijke winst behalen in de kostenstructuur, schetsen de onderzoekers in een rapport dat werd gepresenteerd tijdens het Beter Eten congres 2011.

Volgens Agro & Co groeit de bewustwording van verspilling bij consumenten, die op het gebied van voeding en voedsel steeds meer naar het aspect van duurzaamheid kijken. Bedrijven worden daarom gedwongen een bijdrage te leveren aan het terugdringen van die verspilling.

Ketenpartijen moeten gezamenlijk kijken naar oplossingen, anders gaat de aanpak om voedselverspilling tegen te gaan niet werken, aldus Agro & Co. Verwacht wordt dat de grootste winst in verspilling behaald kan worden door bewustwording te creëren bij de consument.

Of registreer je om te kunnen reageren.