Home

Nieuws 113 x bekeken

Promotiebureau zoals in sierteelt voor voedingstuinbouw moeilijk

Den Haag – De kans dat handelskoepel Frugi-Venta met een serie coöperaties tot een nieuw bureau komt voor consumentgerichte promotie en marktonderzoek is klein. Dat zegt secretaris van Frugi-Venta, Leo Welschen.

In de sierteelt wordt na ruim een jaar onderzoek en onderhandeling een dergelijk bureau wel opgericht.

Volgens voorstellen van het kabinet zullen verplichte heffingen ten behoeve van marktonderzoeks- en promotietaken door de product- en bedrijfsschappen ten minste deels worden verboden. Welschen ziet een grote noodzaak tot meer collectieve promotie, die dus voortaan privaat moet worden gefinancierd.

In de sierteelt kwamen de handelskoepel VGB, het Bloemenbureau Holland en coöperatie FloraHolland tot een nieuw bureau dat de taken overneemt. FloraHolland zal het geld collecteren via de veilingprovisie. In de voedingstuinbouw is echter niet één grote coöperatie, en samenwerking tussen de verschillende spelers in de voedingstuinbouw acht Welschen vrijwel onmogelijk.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.