Home

Nieuws 91 x bekeken

Prijs voedsel nog steeds belangrijkst voor Duitse consument

Keulen – De prijs van voedingsproducten blijft bij de Duitse consument bij de keuze in de winkel een voorsprong houden op de kwaliteit.

De voorsprong is echter kleiner geworden. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek met de titel ’Consumers’ Choice 2011’ van de Gesellschaft für Konsumforschung (GfK) en voedingsfabrikantenfederatie Bundesvereinigung der Deutschen Ernährungsindustrie (BVE).

Van de 30.000 ondervraagde huishoudens geeft 51 procent de prijs aan als belangrijkste keuzecriterium en 49 procent de kwaliteit. Nog steeds zijn de Duitsers volgens de opstellers van het rapport in vergelijking met andere Europeanen daarmee wel het minst kwaliteits- en het sterkst prijsgeoriënteerd, hoewel de kwaliteit ’de laatste jaren aan betekenis heeft gewonnen,’ zo melden de rapporteurs. Overigens moet daarbij aangetekend worden dat de voorrang van de prijs boven de kwaliteit vooral ook wordt bepaald door het inkomen van een huishouden. 60 procent van de kwaliteitsgeoriënteerde ondervraagden hebben een huishoudsinkomen van meer dan 2000 euro per maand.

Het begrip kwaliteit wordt door de Duitse consumenten bovendien simpel gedefinieerd. Een product heeft namelijk kwaliteit als het goed smaakt, zo vindt 96 procent van de ondervraagden. ”In al zijn eenvoud toch verrassend, omdat in de openbare discussie kwaliteit vaak op één lijn wordt gesteld met deelaspecten zoals additieven of biologisch,” aldus de onderzoekers. Niettemin vindt 93 procent ook voedselveiligheid en gezondheid belangrijk. Minder hoog (74 procent) scoren dierenwelzijn en faire prijzen. Nog lagere cijfers, 49 procent en 40 procent, halen regionale en Duitse herkomst. Het kenmerk biologisch blijft steken op 21 procent.

Het rapport is gepresenteerd op de momenteel plaatsvindende internationale levensmiddelenbeurs Anuga in Keulen.

Of registreer je om te kunnen reageren.