Home

Nieuws 150 x bekeken 2 reacties

Krappe marges supermarkten, weinig ruimte voor betere prijzen

Dongen - In september is de supermarktomzet uitgekomen op 2,45 miljard euro, bijna 3 procent meer dan in dezelfde maand vorig jaar.

De stijging is het gevolg van gestegen grondstofprijzen. Supermarkten houden prijzen zoveel mogelijk gelijk. Dat meldt marktonderzoeksbureau GfK Panel Services. Volgens Joop Holla van GfK zijn de marges bij supermarkten smal en bieden ze weinig ruimte tot het doorberekenen van nog meer grondstofprijsstijgingen. Als de vleesprijsstijging achterblijft bij de stijging van de voerprijs, is er niet de gebruikelijke ruimte bij de supermarkt het verschil te compenseren.

“De consument is in het huidige economische klimaat ook niet bereid meer te betalen”, aldus Holla. Het consumentenvertrouwen zakt volgens GfK in 3 maanden fors terug naar het niveau van begin van 2009, toen de banken gebukt gingen onder hypotheekschulden in de VS.

“De consument slaat grote aankopen als een auto of wasmachine over, maar blijft wel eten. Maar ze zal de restaurants verruilen voor de supermarkt en binnen de supermarkt het biefstuk voor de rookworst.” Het lijkt Holla geen goed moment concepten met hogere prijzen in de markt te zetten, al is de klantenkring van bepaalde productgroepen als biologisch wel trouw.

GfK rekent nog op 2,5 procent omzetgroei voor de supermarkten in 2012. “Maar het is zelden zo lastig in te schatten geweest”, aldus Holla, die wijst op de financiële achtbaan waarin de Eurozone al maanden verkeert. “Pas in februari, als de salarisstrook op de deurmat ligt, zullen mensen de balans opmaken.”

Laatste reacties

  • no-profile-image

    De uienprijs is momenteel 2 cent/kg. Laten we voor sorteren, afzakken etc. 4 cent rekenen. In de supermarkt kost 2,5kg uien al snel €1,50. Inkoop is (0,02+0,04)X2,5=€0,15. Voor dit soort krappe marge's van 90% wil ik het wel doen!

  • no-profile-image

    De a.g.f afdeling in de supers brengen ook daarom het meeste geld op per m2

Of registreer je om te kunnen reageren.