Home

Nieuws 109 x bekeken

ING: druk op supermarkten neemt toe, promotiedruk blijft

Amsterdam – ING Economisch Bureau verwacht dat supermarkten dit jaar de omzet zien groeien met 1,5 procent.

In 2012 zal de groei jaarlijks terugvallen tot 1 procent, aldus de bank. De kleine groei is het gevolg van een hoger gemiddeld prijsniveau. De verkoopvolumes groeien niet tot nauwelijks.

In het eerste halfjaar van 2011 daalde het verkoopvolume met 0,3 procent. Omdat prijzen gemiddeld bijna 2 procent hoger waren, werd een omzetgroei van 1,6 procent mogelijk.

Supermarkten zien hun marges versmallen. De prijsstijging in het schap kon volgens ING de gestegen inkoopprijzen niet compenseren.

Volgens de bank zal de omzetgroei de komende maanden afnemen. ING zegt te verwachten dat consumenten door de afnemende koopkracht meer prijsbewust hun inkopen zullen doen. Het aandeel producten dat per promoties zal worden afgezet, ligt al vrij hoog, maar zal vermoedelijk niet dalen, aldus ING.

De consument die reeds biologisch of andere speciale voeding koopt, houdt daar niet plotseling mee op, aldus ING. Het betreft vaak trouwe klanten. De werving van nieuwe klanten voor concepten kan volgens de bank echter lastig zijn.

Speciaalzaken als slagerijen en kaashandels zullen volgens ING de druk opgevoerd zien worden. Hun omzet daalt dit jaar met 3,5 procent, om volgend jaar opnieuw 2 procent in te leveren.

Of registreer je om te kunnen reageren.