Home

Nieuws 104 x bekeken

'Promotie belangrijk voor herstellende bollensector'

Lisse - Het herstel van de bloembollensector uit zich in de toenemende vraag.

Dat zegt Sam van Egmond, commercieel directeur bij bloembollenbemiddelaar Hobaho. In de relatieweek, die dezer dagen plaats heeft, benadrukt hij het belang van promotie om het imago van Nederland als bloembollenland hoog in het vaandel te houden.

“Als Hobaho kijken we terug op goed jaar 2010”, vertelt Van Egmond. “Misschien zelfs beter dan 2009. Er bestaat geen euforie, maar realistisch optimisme als we kijken naar 2011.”
Hoewel de inkomens in de sector nog verre van hersteld zijn, is de markt dit wel. Dit uit zich in de toenemende vraag. “Deze is nu vergelijkbaar met 2008. Het herstel zien we in alle geledingen van onze sector.”

Uit de jaarlijkse relatieweek, dit keer bijzonder vanwege het 90-jarig bestaan van Hobaho, blijkt dat promotie alle aandacht vraagt. “De Nederlandse sierteeltsector heeft een sterke positie. We zijn het beste in innovatie, productkwaliteit en distributie. Als je ergens goed in bent, moet je dat vertellen. Dat zit echter nog niet in onze genen. Hier hebben we lef en fondsen voor nodig.”

Momenteel wordt promotie collectief geregeld, via onder meer het Productschap Tuinbouw (PT). Dit staat echter onder druk. Van Egmond en collega’s uit de sector benadrukken dat behoud of zelfs uitbreiding van fondsen noodzakelijk is. “Halverwege dit jaar wordt het PT geëvalueerd. Met verschillende organisaties gaan we dit jaar nog beleidslijnen uitstippelen om gezamenlijk fondsen voor promotie te bewaken. Want kritisch zijn is goed, maar vele malen makkelijker dan denken aan nieuwe mogelijkheden.”

Deze relatieweek dient als middel om missiewerk te verrichten voor de bloembollenpromotie.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.