Home

Nieuws 169 x bekeken 2 reacties

Op termijn geconditioneerde veetransportwagens

Zoetermeer – De veetransportsector wil uiterlijk deze zomer afspraken maken over een overgang op veevervoer onder geconditioneerde omstandigheden.

Dat wil zeggen dat dieren worden vervoerd in geklimatiseerde veewagens die veel minder last zullen hebben van extreme weersomstandigheden, zoals extreme kou of warmte. Dat meldde PVV-voorzitter Steven Lak tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van de productschappen vee en vlees en pluimvee en eieren. ”Een overgang naar geklimatiseerde veewagens is wel een zaak van lange adem”, aldus Lak. ”Je moet rekening houden met het huidige wagenpark en hoe snel dit wordt afgeschreven.” Het ligt echter wel in de bedoeling om tegen de zomer afspraken te maken over een termijn waarop een overgang rond zou moeten zijn.

Het nieuwe kwaliteitssysteem voor veetransporten, QLL, (Quality Livestock Logistics) is sinds 1 januari goedgekeurd. Het systeem wordt geïntegreerd in de verschillende kwaliteitssystemen van de veesectoren (IKB-varkens en kalveren) Ook in het buitenland wordt het systeem welwillend ontvangen, aldus Lak. Het wordt ondermeer erkend door de Duitse QS-organisatie.

Ook de exportverzamelplaatsen voor varkens zullen voor 2012 het QLL-systeem opnemen in hun kwaliteitseisen, aldus Lak. ”Het ligt in de bedoeling dat halfweg dit jaar 50 procent van de transporten bij verzamelplaatsen onder QLL vallen. De reden dat de overgangstermijn zo lang duurt ligt volgens Lak aan het feit dat er ook veel buitenlandse veevervoerders rijden op Nederlandse verzamelplaatsen. Buitenlandse vervoerders kunnen zicht trouwens wel rechtstreeks aanmelden voor QLL.

De komende periode wil het PVV bekijken hoe bereikt kan worden dat sectoren die niet een eigen kwaliteitssysteem hebben zoals bijvoorbeeld de schapensector toch zoveel mogelijk ook onder het nieuwe QLL-systeem voor diertransport gaat vallen. Lak sluit niet uit dat er een verordening van het PVV aan te pas gaat komen om dit te bereiken.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Wat een onzin met die dichte veewagens ,
    De Nederlandse veetransport sector is het beste van heel de EU zeer ook daarbuiten .
    Sluit de dieren niet op in dichte auto wel eens ooit van stress gehoord .
    Je moet je voorstellen dat je van de zomer met 52 personen in een DICHTE toeringcarbus zit en deze heeft dan ook nog eens pech onderweg je mag er niet uit ,nee allemaal blijven zitten het duurt maar twee uur wedden dat er problemen van binnenuit komen . Als alle transporteurs die nu met deze dure dichte veewagens rijden eerlijk naar de buitenwereld vertellen hoe dit bevalt en de werkelijke schades melden is dit niet meer bespreekbaar.(nog niet gesproken over de kosten )
    Als je het goed geregeld hebt hoef je ook niets te verbergen)

    .

  • no-profile-image

    Ik ben wel voor geconditioneerde veewagens. Vooral voor jonge dieren is het veel beter als de temperatuur en luchtvochtigheid constant is. Uiteindelijk zal er een sterker dier aankomen, wat vooral van belang is bij nuka's en biggen.

    Ik neem aan dat de veewagens ook gedurende enige tijd een eigen stroomvoorziening hebben voor als de vrachtwagenmotor stilstaat. In het vlees- en groentetransport is dit al jaren gangbaar.

    Prik maar snel een datum voor nieuwe auto's, dan schaffen transporteurs alleen nog maar gecon. auto's aan.

Of registreer je om te kunnen reageren.