Home

Nieuws 154 x bekeken

Nederlandse supermarkten nemen nieuw perenras op

Barendrecht – Twee Nederlandse supermarkten, waaronder Plus, willen het nieuwe perenras Dazzling Gold opnemen in het assortiment. The Greenery start daarmee met de verkoop van 300 ton Dazzling Gold, het nieuwe perenras van Next Fruit Generation uit Den Bosch. The Greenery heeft de afzetrechten van het ras.

De afgelopen weken zijn proefmonsters verstuurd naar klanten in binnen- en buitenland. Een tweetal Nederlandse ketens heeft positief gereageerd. In Nederland wordt de maat 75-80 millimeter afgezet. Voor kleinere en grotere maten wordt in het buitenland afzet gezocht.

Volgens de afzetorganisatie wordt de Dazzling Gold bij dezelfde klanten aangeboden als de rode nieuwe peer Sweet Sensation. De verkoopprijs is lager dan de rode Sweet Sensation. Daarvoor is de uitstraling van de Sweet Sensation te bijzonder. De Dazzling Gold is een peer met een dondere onderkleur. Het ras had eerder de conceptnaam Gold Sensation.

Er is reeds circa 13 hectare Dazzling Gold aangeplant in Nederland. In 2011 zullen er in Zuid-Afrika bomen van het ras geplant worden, om beschikbaarheid jaarrond mogelijk te maken. Capespan is de Zuid-Afrikaanse partner van The Greenery.

Supermarktdeskundige Gerard Rutte liet in een ingezonden brief in Groenten en Fruit deze week weten dat de introductie van nieuwe perenrassen kan leiden tot prijsdruk bij gangbare perenrassen als Conference. Tijdens de ledenvergadering van telersvereniging Conference had Rutte een felle discussie met telers hierover.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.