Home

Nieuws 132 x bekeken 7 reacties

NVV wil varkensnotering anders vaststellen

Barneveld – De NVV vraagt Nederlandse slachterijen in een brief om medewerking voor een initiatief om te komen tot een koppeling van de consumentenprijs en de kostprijs varkensvlees in de varkensnotering. Op die manier zou er een beter verband kunnen ontstaan tussen de werkelijke opbrengst en de werkelijke kosten van het product.

NVV-voorzitter Wyno Zwanenburg noemt in dit verband de beurscommissies van Llerida (Spanje) waar slachterijen producenten en supermarktorganisaties gezamenlijk de marktsituatie bespreken en een prijs vaststellen. De NVV roept verder in de brief de slachterijen op om zich meer in te spannen voor betere varkensprijzen.

De brief is ingegeven naar aanleiding van de scherpe prijsdalingen die in week 52 en in week 1 zijn doorgevoerd. In twee weken tijd ging er 13 cent van de notering af.

”Wij willen op de een of andere manier dat er meer rekening wordt gehouden in de prijsvorming met de kostprijs van de varkenshouders. Als je kijkt naar andere producten, bijvoorbeeld aardappelen, zie je dat de detailhandel meteen de actuele marktsituatie doorvertaald in hogere winkelprijzen. Bij varkensvlees is dat absoluut niet zo”, aldus Zwanenburg.

Hij noemt verder ook het voorbeeld van enkele Amerikaanse varkensintegraties. ”Die hebben in hun verkoopprijs een koppeling gelegd met de voergrondstofprijzen op de termijnmarkt."

Zwanenburg onderkent dat de Nederlandse varkensprijs ook voor een belangrijk deel afhankelijk is van de prijsvorming in Duitsland. ”We hebben ook wel gesproken met de ISN, maar die zijn op het ogenblik veel te druk met de dioxineproblemen. De Nederlandse slachterijen moeten in mijn optiek toch voordeel kunnen halen uit de huidige situatie en een hogere prijs kunnen bedingen voor hun producten.”

De grootste varkensslachter van Nederland, Vion, wil nog niet reageren op de voorstellen van de NVV. ”We hebben de brief nog niet binnen. Dat willen we eerst afwachten”, aldus een woordvoerder van Vion.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Wyno is wens je veel succes en hoop dat je er voor ons iets uit kan halen,

  • no-profile-image

    optimistische ondernemer

    Prima initiatief. Laten we dit met ons allen steunen.

  • no-profile-image

    Eindelijk eens een belangenbehartiger die op komt voor hun leden !! Goed zo NVV, veel succes !!

  • no-profile-image

    Goed NVV, een club voor varkenshouders!

  • no-profile-image

    stefaan

    Vind dit goed , maar rijkelijk te laat ............, maar het is toch NVV die wat doet

    In België is het VEVA die morgen prikacties begint , maar misschien nemen die organisaties best dringend contact met mekaar , en gaan ze samen voor een rechtvaardige prijsvorming voor de varkens en biggen

    Besef goed dat het 5 na 12 is voor de meeste varkensbedrijven , het is gewoonweg schrijnend voor de eerlijke hardwerkende varkenshouders en families

    Vooruit NVV en VEVA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • no-profile-image

    Wyno, klopt, de aardappelprijs is fors gestegen. Jij weet toch echter ook wel waarom? Juist veel verrot dus krap aanbod. Dus toch weer het verhaal van vraag en aanbod. En Spanje, is daar de varkensprijs wel kostendekkend? Nee dus. Zou de prijs daar veel hoger liggen dan was er wel export van varkens op gang gekomen. De NVV moet zich gaan richten op de eindgebruiker, de consument dus. Jullie beweren dat slachterijen daar onvoldoende kaas van gegeten hebben. Dat is jullie kans en pak die dan!!!!!!!! Vertel de consument dat NL-varkensvlees veilig is en zeg gewoon wat de prijs moet zijn om kostendekkend te kunnen werken als varkenshouder. Niks vraag en aanbod de NVV geeft de consumentenprijs aan en de afzet gaat lopen waarmee de varkensboeren uit de ellende zijn. Wyno geloof je het zelf????????? Zet nu in op produktiebeperking en richt je juist op de consument. De consument daar moeten wij het van hebben, niet van de tussenhandel, slachterij of detailhandel.

  • no-profile-image

    Wat een onzin Waarheid, de consument heeft niet de intresse in eerlijk prijzen voor boeren maar wil gewoon het goedkoopste. Dit is dus gewoon trekken aan een dood paard. En als varkenshouder verkoop je geen producten aan consument maar aan de slachterijen....En hoe moet je de consument benaderen, met bordje om je nek in de supermarkt gaan staan en vertellen dat je het zielig hebt ?? Totaal verkeerde weg om de consument te benaderen, gewoon de energie in eerste instantie richten op de slacherij lijkt mij voorlopig een goede keus

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.