Home

Nieuws 299 x bekeken

Misstanden importfruit Peru en Egypte

Amsterdam – Personeel van leveranciers van Nederlandse supermarktketens in het Zuidelijk halfrond wordt vaak slecht behandeld. Dat stelt Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (Somo).

Somo deed onderzoek bij onder meer twee groente- en fruitleveranciers van Albert Heijn in Peru en Egypte. Hetzelfde geldt voor andere bedrijven in landen als Zuid-Afrika, Costa Rica en Ecuador.

Somo stelt onder andere dat AH-leverancier Camposol personeel werkdagen van 11 uur of meer laat uitvoeren. In piektijden kan de werkweek zes of zeven dagen bedragen. Dit overwerk hebben werknemers nodig om net onder de armoedegrens te blijven, stelt het bureau uit Amsterdam. AH wil niet inhoudelijk reageren.

AH zegt zich niet in het rapport ter herkennen. ”De arbeidsomstandigheden zijn in orde. Daar zijn borgingsmechanismes voor. Dit komt echt op rekening van Somo. We willen best uitleggen aan Somo wat we al hebben geregeld.”

Volgens Somo groeit de invoer uit deze landen door Nederlandse supermarkten. Zij zijn daardoor verantwoordelijk voor de uitbreiding van dergelijke misstanden. Somo roept supermarkten op leveranciers meer onder druk te zetten om de arbeidsomstandigheden te verbeteren.

Albert Heijn kent zo’n beleid voor leveranciers al wel, maar volgens Somo hebben maatregelen te weinig effect.

Volgens Somo-onderzoekers is de aanklacht niet alleen tegen AH gericht, en is de keten voorloper voor beleid over de arbeidsomstandigheden in vergelijking met andere ketens.

Of registreer je om te kunnen reageren.