Home

Nieuws 101 x bekeken 1 reactie

'Groenteketen opbouwen vanuit de markt'

Rotterdam - De tuinbouw denkt nog steeds vanuit het product en is niet geïntegreerd in de markt.

Dat zei Univeg-directeur Hein Deprez woensdag 5 januari tijdens het Agf-debat in Rotterdam. "Produceren zonder te weten voor wie biedt weinig toekomst." Deprez ging in debat met Nico van Ruiten van LTO Noord Glaskracht over de stelling dat overproductie de oorzaak is van structureel slechte prijsvorming voor Nederlandse vruchtgroenten. Volgens Van Ruiten denken telers nog teveel kostprijsgericht en moet meer werk worden gemaakt van kwaliteit in het winkelschap. "We slagen er met elkaar onvoldoende in om meer uit de markt te halen." Hij pleitte voor kwaliteitsborging op basis van horizontale samenwerking.

Deprez, directeur van Europa’s grootste groentehandelsbedrijf, denkt echter alleen verticaal. "De toekomst ligt in verticale integratie en meer transparantie tussen ketenpartijen. Het product moet beter worden afgestemd op de vraag uit de markt." Volgens Deprez beschikt Nederland over veel kennis, maar wordt er teveel generiek gedacht. "Met een generiek product kun je geen merk bouwen. De toevoeging .NL is niet uniek genoeg."

Handel vergeten
Deprez stelde verder dat de Brusselse GMO-gelden nooit goed zijn gebruikt. "Unieke concepten zitten in verticale samenwerking. Ketensamenwerking leidt tot de gewenste marktsturing en tot gecoördineerde uitbreiding van productie." Hij erkende wel dat met natuurproducten als groente en fruit nooit 100 procent kan worden geproduceerd naar de behoefte van de markt.

Deprez constateerde dat de concentratie aan afnemerszijde reeds heeft plaatsgevonden, maar dat de tuinbouwsector die stap nog steeds niet heeft gemaakt. "Productgericht werken biedt ruimte aan speculerende marktpartijen. Dat is de oorzaak van de huidige slechte prijsvorming." Het gaat naar zijn mening om de juiste mentaliteit om de keten op te bouwen vanuit de markt. "In de huidige tuinbouw zijn grote telers prima te koppelen aan retailers. Handelaren verworden dan tot logistieke dienstverleners. Het woord handel moeten we vergeten."

Eén reactie

  • no-profile-image

    Theo Douven

    Zolang bestuurders nog horizontaal denken, kunnen we sukses
    in de afzet wel vergeten.
    Met de loyaliteit van de klant moeten we verdienen voor onze producten. Hiervoor moet je vertikaal denken en handelen.
    Hoe dichter je bij de klant staat in de keten, zo veel te meer marge haalt na afrekenen. Die wordt verderweg in de pijplijn
    steeds lager. Op productieniveau horizontaal zweven, brengt
    ons niet dichterbij. Jammer van de tijd en energie, maar vooral geld.

Of registreer je om te kunnen reageren.