Home

Nieuws 89 x bekeken 1 reactie

Eieren beneden kostprijs door dioxine

Zoetermeer - De prijs van Nederlandse eieren is als gevolg van het dioxineschandaal in Duitsland fors gedaald. Volgens het Productschap Pluimvee en Eieren worden nu prijzen betaald die 10 tot 20 procent lager zijn dan de kostprijs van de pluimveehouders.

Dat bleek donderdag bij de presentatie van het jaarplan 2011 van het productschap. Nederland is wereldkampioen als het gaat om het exporteren van eieren. Vorig jaar steeg de productie in ons land voor het eerst sinds jaren tot meer dan 10 miljard stuks. Daarvan werd de helft uitgevoerd naar Duitsland.

Bij onze oosterburen is als gevolg van het dioxineschandaal de vraag met dertig tot vijftig procent ingestort. De eieren uit Nederland vinden nu meer hun weg naar andere landen, onder meer in het Midden-Oosten en naar de industrie, die de eieren verwerkt in allerlei voedingsproducten. Door het grotere aanbod gebeurt dat bij fors lagere prijzen.

Het dioxineschandaal heeft niet geleid tot lagere prijzen voor pluimvee in ons land. Inmiddels is in Duitsland ook een te hoog dioxinegehalte aangetroffen in varkensvlees. Ook dat heeft een daling van de vraag tot gevolg en inmiddels heeft een aantal slachterijen in Duitsland de deuren voor een week gesloten. In Nederland heeft dit een daling van de export tot gevolg en een prijsdaling van varkensvlees van 8 tot 10 procent, aldus het Productschap Vee en Vlees.

De vermindering van de export komt in een tijd dat de veebedrijven in ons land de kostprijs zien stijgen door hogere prijzen van veevoer, die weer het gevolg zijn van hogere prijzen van graan in de wereldmarkt. Ook moeten dit jaar 150 tot tweehonderd bedrijven in ons land als gevolg van Europese regels omschakelen van legbatterijen naar een meer diervriendelijke productie. Daarbij is in een aantal gevallen de benodigde milieuvergunning en de financiering een knelpunt, aldus het Productschap Pluimvee en Eieren.

Geen land ter wereld exporteert zoveel eieren als Nederland, maar in eigen land wordt het product minder gewaardeerd dan in het buitenland. Vorig jaar at de Nederlander gemiddeld 185 keer een ei en dat cijfer is lager dan in andere landen. Voor het productschap Pluimvee en Eieren reden om volgende maand een nieuwe campagne te starten met als doel het cijfer op te krikken naar 190.

Foto

Eén reactie

  • no-profile-image

    De manier om ei te promoten is een demonstratie van gerrit baars met eierbakmachine in het Duitse was dat een geweldig succes. Aan creaktieviteit is het gebrek van de pluimveehouders

Of registreer je om te kunnen reageren.