Home

Nieuws 242 x bekeken

Ahold: lastige marktomstandigheden in VS

Amsterdam - Supermarktconcern Ahold waarschuwde donderdag bij de bekendmaking van de omzetcijfers over het vierde kwartaal van 2010 voor aanhoudend moeilijke marktomstandigheden in met name de Verenigde Staten. De omzetcijfers lagen in lijn met de verwachtingen.

Marktvorsers gebruikten hiervoor dan ook woorden als behoorlijk oké, een plus en goed gedaan. Beleggers waren niet onder de indruk van de cijfers en zetten het aandeel in de ochtendhandel flink lager. Vooral de uitspraken over de marktomstandigheden baarden zorgen.

Op vergelijkbare basis - tegen constante wisselkoersen en zonder het effect van een extra week verkoop in 2009 mee te rekenen - steeg de omzet van Ahold in de laatste drie maanden met 5,5 procent tot 7 miljard euro. In heel 2010 verkocht het concern voor 29,5 miljard euro aan boodschappen aan klanten.

De Amerikaanse ketens, goed voor iets meer dan de helft van de omzet, presteerden eveneens in lijn der verwachting. Maar analist Fernand de Boer van Petercam merkte op dat de Amerikaanse markt verschrikkelijk moeilijk blijft. "Hoewel Ahold het daar op zich goed doet, is er weinig groei.''

De Stop&Shop-, Giant Carlisle en Giant Landover-winkels behaalden een omzet van 5,6 miljard dollar. De identieke omzet - de verkopen in eenzelfde aantal winkels tegen constante wisselkoersen - was 1,9 procent en 0,9 procent zonder de verkoop van benzine mee te rekenen.

De omstandigheden blijven in de Amerikaanse markt uitdagend, aldus Ahold in een persverklaring. Consumenten willen duidelijk waar voor hun geld en zijn erg gevoelig voor prijsacties. Analisten keken niet op van deze woorden. "Het is niet echt schokkend en we horen het al een aantal kwartalen. Het is geen eye-opener'', aldus Robert Jan Vos van ABN Amro. Richard Withagen van SNS Securities vond het positief dat Ahold alleen de Amerikaanse markt noemde, omdat in het verleden ook de Nederlandse markt werd genoemd.

De Nederlandse ketens Albert Heijn, Etos en Gall&Gall brachten 2,4 miljard euro in het laatje. De identieke omzet bedroeg 4 procent. "Een tikkeltje beter dan verwacht'', aldus Withagen.

In Centraal-Europa lijkt Ahold op de goede weg te zijn. De onderneming zag de identieke omzet stijgen met 4 procent. "Dat was de grootste verrassing'', aldus Vos. "Een dikke plus.'' Ahold wist hier de identieke omzet met 4 procent te laten groeien. "Als de resultaten het gevolg zijn van de herstructureringplannen, dan onderschrijft dit dat Aholds strategie de juiste is'', aldus Withagen. "Dan kunnen ze niet ontevreden zijn.''

Ahold zal 3 maart volledige openheid van zaken geven over 2010 als het de resultaten bekend zal maken.

Of registreer je om te kunnen reageren.