Home

Nieuws 128 x bekeken

AH-actie witlof heeft grote invloed in krappe markt

Zoetermeer – Acties van supermarktconcern Albert Heijn met witlof leiden tot een forse stijging in de vraag naar witlof. Zeker in periodes van krappe productie, zoals op dit moment.

Dat blijkt uit het marktbericht witlof van het Productschap Tuinbouw (PT). Het bericht maakt melding van grote weekomzetten van de AH-winkels in actieweek 45. De omzet steeg in die week van 220.000 naar 550.000 euro. Dat is een veelvoud van de gezamenlijke witlofomzet van concurrenten Plus, Jumbo, C1000 en Super de Boer in die week, blijkt uit het overzicht.

Ook deze week voert de marktleider een actie met witlof, waardoor de prijs op de vrije markt tot € 1,10 per kilo steeg. Volgens Roel Spruit, voorzitter van de gewasgroep witlof van LTO Groeiservice, verdriedubbelt het volume bij winkelacties.

Hij verwacht een daling van de witlofproductie met 10 tot 15 procent door een lagere pennenproductie afgelopen seizoen. Spruit: ”Op een krappe markt stuwt zo’n actie van Albert Heijn de piek verder op.”

Of registreer je om te kunnen reageren.