Home

Nieuws 75 x bekeken

PT ontsluit marktgegevens aan teelt en handel

Zoetermeer – Het Productschap Tuinbouw (PT) gaat de database met marktgegevens voor groenten en fruit en sierteelt beschikbaar stellen aan telers en handelsbedrijven.

Begin 2011 lanceert het PT het internetinstrument. Door keuzes aan te vinken in een menu kunnen ondernemers marktinformatie op maat opvragen.

Zo moet het straks mogelijk worden dat een sierteelthandelaar van een winkelketen in Frankrijk de omzetten van een specifieke plantensoort kan volgen. "Hij kan zelfs aanvinken dat hij gewaarschuwd wordt als de omzet onder een bepaald niveau komt", stelt Arjen Daane, unitmanager marktonderzoek bij het PT. De informatie kan daarmee een directe rol gaan spelen in het beleid van ondernemingen, verwacht het PT. Volgens Daane werkt Albert Heijn met hetzelfde systeem om de verkoopgegevens te analyseren in zijn winkels.

Begin volgend jaar begint het PT met sierteeltinformatie. Binnen een aantal maanden wordt daar marktinformatie voor groente en fruit aan toegevoegd. Ook nieuwe informatie komt daarbij, waaronder een consumentenpanel met uitgebreide informatie over eetpatronen.

Het nieuwe marktinstrument moet telers ook overtuigen van het nut van het PT. In de tweede helft van 2011 vindt het draagvlakonderzoek plaats. Volgens Daane is dat niet het enige argument. "Telers zijn altijd verrast over de informatie die we hier in huis hebben."

Of registreer je om te kunnen reageren.