Home

Nieuws 112 x bekeken

Onvrede bij leden FloraHolland

Naaldwijk – Bloemenveiling FloraHolland communiceert te weinig met telers en de opkomst van beeldveilen levert telers mindere prijzen op. Dat verklaarden twee groepen telers gisteravond op de algemene ledenvergadering, die bezocht werd door 600 leden. Een derde groep wil opheldering over het onverwachte vertrek van commercieel directeur Arnold Hordijk.

Eén van de groepen wordt vertegenwoordigd door Chrysantenteler Wouter Duijvesteijn. Hij vindt dat de veiling te weinig open is en in de communicatie zaken soms mooier voorstelt dan ze zijn. Duijvesteijn wil ook weten waarom Hordijk vertrekt. De veiling zelf wil hierover niets anders kwijt dan dat in goed overleg is besloten uit elkaar te gaan. Hoe hij wordt vervangen is nog niet bekendgemaakt.

Hordijk kreeg op voorspraak van orchideeënkwekerij Decorum een staande ovatie. Volgens veel telers had Hordijk vanwege zijn Westlandse afkomst een unieke voeling met de sector zelf, een gevoel dat soms wordt gemist bij de meer technocratisch ogende overige directeuren. Een groep van zes potplantentelers vroeg gezamenlijk het aanstellen van een commissie van leden en bestuurders aan. Die zou beleid van de veiling onder de loep moeten nemen.

De groep kreeg echter te weinig steun om het tot een stemming hierover te komen. Het kwam ook niet tot stemmen over een motie van wantrouwen over beeldveilen. De aanvraag komt van potplantenteler Martin Dijkshoorn, maar deze had de motie eerder moeten indienen en dan nog was 10 procent van de stemmen nodig geweest om het geagendeerd te krijgen. Volgens Dijkshoorn merken telers dat de rekening van beeldveilen, waarbij product niet meer voor de klok komt, wordt neergelegd bij telers.

Voorzitter Bernard Oosterom gaat met vertegenwoordigers van de ontevreden telers praten. ”De uitgesproken zorg is altijd waardevol, want het toont een grote betrokkenheid bij het vermarkten van het product.” Oosterom wijst op analyses waaruit blijkt dat beeldveilen ’over de hele linie geen negatief effect heeft op de prijsvorming.’ Grote productgroepen bij het beeldveilen zijn roos, chrysant en anthurium.

De communicatie is volgens Oosterom niet beneden de maat, maar de eigenaar van potplantenkwekerij Sjaloom zei dat de directie het moet opvatten als een signaal alert te blijven. De kritiek komt voor Oosterom als een verrassing. Nog in november bezochten 1.000 van de 6.000 leden regiovergaderingen waar volgens Oosterom geen grote kritiek is geuit. ”Ik denk toch dat het veel te maken heeft met de timing van deze vergadering. Hordijk was zeer populair en zijn vertrek drukt de stemming.”

Op de ledenvergadering stemde 76 procent in met de voorgestelde contributies, provisies en heffingen.

Of registreer je om te kunnen reageren.