Nieuws 78 x bekeken 1 reactie

Onderzoekers ontrafelen stikstofvanger bij plant

Wageningen - Onderzoekers uit Wageningen hebben ontdekt hoe sommige planten stikstof uit de lucht kunnen binden. Samen met wetenschappers uit China, Italië, Saoedi-Arabië en de Verenigde Staten publiceren zij vrijdag over hun onderzoek in Science Express.

De onderzoekers richtten zich op de tropische plant Parasponia, die samenwerkt met de Rhizobium-bacterie om stikstof uit de lucht te halen. De bacterie geeft signalen af aan de plant.
Bij het onderzoek werd gekeken of de plant ook reageerde op signalen die de schimmel mycorrhiza in de bodem afgeeft aan planten, om samen te werken met de wortels van een plant.
Het blijkt dat de Parasponia de schimmelsignalen ook begrijpt.

De samenwerking tussen schimmels en planten bestaat al zo’n 400 miljoen jaar, sinds planten zich vanuit het water op het land vestigden. Schimmels spelen voor het merendeel van de planten een belangrijke rol bij het beschikbaar komen van stikstof uit de bodem.

De eigenschap om stikstof uit de lucht te binden is pas tien miljoen jaar geleden bij planten ontstaan.
Stikstofopname is van groot belang voor de productie van eiwitten. Het is in principe mogelijk de eigenschap om stikstof uit de lucht op te nemen in te bouwen bij andere gewassen. Dat zou de productie van eiwitten kunnen verhogen.

Foto

Eén reactie

• no-profile-image

ha,ha 400 miljoen jaar, en toen een harde knal en er was leven?
    Hoe kwam die knal dan, en hoe evolueert een vleermuis?
    Onvoorstelbaar hoe dom en ongelovig mensen, wetenschappers kunnen zijn.