Home

Nieuws 76 x bekeken

Omzet supermarkten groeit 2,3 procent

Dongen - De supermarktomzet is in november op jaarbasis 2,3 procent gestegen tot 2,43 miljard euro. De omzet per kassabon steeg met 1,6 procent tot 21,56 euro, terwijl het aantal kassabonnen met 0,7 procent stijgt.

Tot en met november ligt de supermarktomzet nu 0,7 procent hoger dan een jaar geleden. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau Gfk Panel Services.

De omzet lag met 28,16 miljard in oktober 2,5 procent hoger dan een jaar geleden. Het weer helpt de laatste weken: doordat het erg koud en glas was, hebben veel consumenten de speciaalzaken links laten liggen. Ze gaan om niet teveel buiten te zijn voor de zogeheten "one-stop-shop". Hoewel de omzet gegroeid is, zijn er nog geen tekenen dat het consumentenvertrouwen stijgt aldus Gfk Panel Service. De omzetontwikkeling blijft de komende maanden daardoor onzeker.

In de maanden daarvoor lag de groei van de omzet steeds een stuk lager. De zondagomzet groeide dit jaar met 24 procent tot 346 miljoen euro. Volgens Joop Holla van Gfk Panel Services doen met name Randstedelingen, jongeren en alleenstaanden op zondag boodschappen.

Holla noemt het opvallend dat de vrijdag- en zaterdagomzet onder druk staat. Consumenten kopen steeds meer op zondag maar ook maandag. Op maandag kunnen consumenten profiteren van nieuwe aanbiedingen. De promotiedruk ligt hoog door de felle concurrentie van supermarkten. Hierdoor staan marges voor voedingsmiddelenconcerns en agrariërs onder druk.

Of registreer je om te kunnen reageren.