Home

Nieuws 189 x bekeken

Kwaliteitsysteem .NL verbreed

Zoetermeer – Het GroentenFruitbureau praat met partijen in de fruit- en vollegrondsgroenteteelt over deelname aan een nieuw kwaliteitssysteem met de naam .NL. Besloten is het plan los te koppelen van de vruchtgroentepromotiecampagne.

De PT-sectorcommissie groente en fruit buigt zich dinsdag voor de tweede keer over een verlenging van drie jaar van de promotiecampagne voor vruchtgroente voor 1,8 miljoen euro. In die campagne wordt niet aansluiting gezocht bij een .NL campagne. Er bestond onduidelijkheid of een herkomstcampagne met collectieve middelen gefinancierd mocht worden.
Ook hebben partijen in de fruit- en vollegrondsgroenteteelt en uiensector interesse getoond voor deelname aan het ketenkwaliteitssysteem voor Nederlands product. Er wordt nu per deelsector gewerkt aan een kwaliteitsplan. Producten met het label moeten onderscheidend zijn en meer zekerheid bieden over het vakmanschap, versheid, natuurlijkheid, maar ook duurzaamheid. Hiervoor is ook een controlesysteem in de maak. ”Je kunt geen ketenkwaliteitssysteem in het leven roepen zonder controle”, bevestigt Ad Klaassen, namens de afzetorganisaties lid van de adviesraad voor de .NL campagne.
Het GroentenFruitbureau wil later meer details geven over de ontwikkeling van het kwaliteitssysteem. Het bureau werkt aan licentie-overeenkomsten met afzetorganisaties. In februari verwacht het GroentenFruitbureau het project in te dienen.

Of registreer je om te kunnen reageren.