Home

Nieuws 86 x bekeken

Italiaans feest succes voor plantencampagne

Bloemenbureau Holland heeft dit jaar voor de eerste keer een breed opgezette campagne gevoerd rond de Italiaanse nationale feestdag ‘Festa dei Nonni’ en daarmee een groot succes geboekt.

Kleinkinderen bedanken op deze dag hun grootouders voor hun goede zorgen. De activiteiten vonden plaats van 18 september tot en met de feestag op 2 oktober.

Uit onderzoek blijkt dat 75 procent van degenen die de campagne hebben gezien, gestimuleerd is tot aankoop. Dit gebeurde via media, bloemist en tuincentrum. Bij aankoop van een plant kreeg men een versierbare plantensteker cadeau voor een persoonlijk tintje, om oma of opa flink te verrassen.

Uit onderzoek gehouden door het Productschap Tuinbouw blijkt de campagne goed aangeslagen te zijn, bij zowel de consument als bij de betrokken handel. Het aantal cadeaus dat is gekocht ter gelegenheid van deze dag is verdrievoudigd. Het aandeel bloemen binnen dit aantal cadeaus ligt rond 45 procent en is in de afgelopen jaren nagenoeg gelijk gebleven. Het aandeel van planten is gestegen: van 15 procent in 2008 naar 21 procent in 2010.

De consument heeft vooral de bloemist opgezocht om de aankopen te doen, gevolgd door tuincentrum en supermarkt. De bekendheid van de feestdag is al jaren stabiel en ligt op 70 procent. Een kwart van de ondervraagden geeft spontaan aan iets van de campagne te hebben waargenomen. Enigszins geholpen blijkt het aantal veel hoger: 47 procent, vooral dankzij de inzet van radio en televisie.

Daarnaast blijkt men het campagnebeeld te hebben herkend bij bloemist en tuincentrum, via buitenreclame, kranten, online en consumentenmedia.

Arie in t Veld

Of registreer je om te kunnen reageren.