Home

Nieuws 206 x bekeken

Helft bloemen in Engeland via supermarkt afgezet

Zoetermeer - Ruim de helft van de bloemen wordt in Engeland via de supermarkt verkocht.

De bloemist komt met een marktaandeel van 29 procent op de tweede plaats. Slechts 5 procent wordt op de markt of op straat verkocht. Vier procent vindt zijn weg naar de consument via kiosk of tuincentrum. Dat blijkt uit een marktanalyse van het Productschap Tuinbouw.
Meer dan een derde van alle bestedingen aan snijbloemen bij supermarkten wordt door Tesco gerealiseerd. Asda volgt op een tweede plaats met een aandeel van 19 procent, gevolgd door Sainsbury’s (14 procent) en Morrisons (13 procent). De discounters Aldi en Lidl verkopen met een aandeel van 1 procent in de bestedingen nog heel weinig bloemen.
De supermarkt is met een marktaandeel van eveneens 29 procent ook een belangrijk afzetkanaal voor planten. Tuincentra volgen met een aandeel van 19 procent. De markt is meer gefragmenteerd:  Tesco is goed voor 26 procent van de bestedingen, gevolgd door Asda (18 procent), Sainsbury’s (16 procent) en Morrisons (15 procent). De discounters houden ieder 3 procent van de markt.
Hoewel Tesco al jaren onbetwist marktleider is, wisten de discounters het afgelopen jaar een half procent marktaandeel van Tesco af te snoepen. Bij Tesco kopen consumenten voor het meerendeel een gemengd boeket. De helft koopt bloemen voor eigen gebruik. Supermarkten kopen grotere volumes in, maar onzeker is of het betere prijzen oplevert.

Of registreer je om te kunnen reageren.